16x gezonder leven

Het is niet altijd makkelijk om verstandige en gezonde keuzes te maken als het gaat om onze leefstijl. Het vraagt om toewijding en soms ook doorzettingsvermogen, maar je krijgt er wel een dankbaar en gezond lijf en energie voor terug. Integreer onderstaande manieren zoveel mogelijk in je leven, zodat het onderdeel van je routine wordt.

1. De 80/20 regel. Als je tachtig procent van de tijd gezonde keuzes maakt, kun je twintig procent van de tijd dingen eten die misschien minder goed zijn voor jouw gezondheid, maar waar je wel blij van wordt omdat je er zo van geniet! En dat is ook heel veel waard!

2. Eet meer plantaardig. Kies vaker voor plantaardige producten. Het is beter voor je gezondheid, het milieu en voor de dieren.

3. Plantaardige eiwitten. Voeg aan iedere maaltijd plantaardige eiwitten toe zoals boontjes, linzen, kikkererwten, hummus, tofu, tempeh, noten en zaden. Of kies voor een plantaardige eiwitshake.

4. Eet met aandacht. En idealiter vergezeld door anderen, maar in ieder geval niet voor de televisie of achter je computer.

5. Eet meer vezels. Vezels zorgen voor een soepele ontlasting, ook geven ze volume aan de ontlasting en zorgen ze ervoor dat de darmen in beweging blijven. Eet je vaak plantaardig, dan krijg je gelukkig al veel vezels binnen. Vezels zitten in groente, fruit, granen, peulvruchten, zaden en noten.

6. Drink voldoende. Belangrijk vanwege het punt hiervoor, want vezels nemen veel vocht op dus is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Water en thee, zo nu en dan een kopje koffie. Vind je het moeilijk om water te drinken? Geef er een smaakje aan met vers fruit.

7. Kies voor onbewerkt. Vermijd producten die kunstmatige geur-, kleur- of smaakstoffen en conserveermiddelen bevatten en in een fabriek worden gemaakt. Kies voor pure, verse en onbewerkte producten in hun originele vorm.

8. Goede vetten. Voeg avocado, kokos, notenpasta, tahini, chiazaad, gebroken lijnzaad, walnoten of hennepzaad toe aan je voeding en/of neem een omega-3 supplement.

9. Supplementen. Vul je voeding aan met supplementen zoals vitamine C, vitamine D3 en multivitamine om jouw weerstand te ondersteunen.

10. Mealprepping. Door maaltijden te plannen eet je gezonder. Neem de tijd om na te denken over jouw lunch en avondeten voor de aankomende week en stel een boodschappenlijst samen, zodat je ook bij het boodschappen doen goede keuzes maakt.

11. Kies voor biologisch. Koop je groente en fruit zoveel mogelijk bij de biologische boer, dit vanwege bestrijdingsmiddelen die onze hormoonhuishouding aantasten. Check de jaarlijkse Dirty Dozen lijst voor de producten die je in ieder geval biologisch wilt kopen of helemaal wilt vermijden.

12. Vermijd geraffineerde suikers. Kies voor natuurlijke opties zoals dadels, honing of agavesiroop of biologische kokossuiker en vermijd kunstmatige zoetstoffen.

13. Voldoende slaap. Zorg dat je ongeveer 7 tot 9 uur per nacht slaapt. Tijdens je slaap herstelt het lichaam zich en dit is belangrijk voor onder andere je zenuwstelsel en stofwisseling.

14. Ontspanning. Onderuit met een boek, een wandeling in de natuur of een flinke lachbui met een vriend. Het valt allemaal onder de onmisbare factor: ontspanning.

15. Beweeg! Idealiter beweeg je minimaal 30 minuten per dag in de vorm van wandelen of fietsen, maar wissel ook af met cardio, yoga of krachttraining.

16. Mediteren en mindfulness. Ten slotte is ook mentale gezondheid zeer belangrijk om lekker in je vel te zitten. Het is wetenschappelijk bewezen dat je veerkrachtiger en gelukkiger wordt door dagelijks te mediteren. Net als het beoefenen van mindfulness, wat betekent dat je met aandacht in het moment aanwezig bent.